In this research, we combine data analyses with hotspots method to identify the spatio-temporal trend of São Paulo’s coffee cultivation area. Our hypothesis is that coffee cultivation area has been changing significantly in the study area since 1990. Therefore, the main goal of this research was to map the spatial pattern of coffee land use change. For coffee land use diagnostics, official data of cultivated area, hotspot analyses and growth rate were used. The results demonstrated that coffee cultivation area decreased and concentrated in smaller areas, which are traditionally recognized as “coffee quality regions”. The producer size analyses evidenced that, not only the localization, but also the producer profile changes as well. Smallholders increased but medium and large producers decreased significantly in the studied period. The coffee abandonment analyses demonstrated that, over the study period, 51.46% of the coffee area cultivated in the study region was abandoned.
Nesta pesquisa, combinou-se análise de dados com o método de hotspots para identificar a tendência espaço- temporal da área de cultivo de café no estado de São Paulo. A hipótese é que a área cultivada com café vem se alterando significativamente no Estado desde 1990. Assim, o objetivo principal da pesquisa foi mapear o padrão espacial das mudanças no uso do solo cafeeiro. Para o diagnóstico do uso do solo do café, foram utilizados dados oficiais da área cultivada, análises de hotspots e taxa de crescimento. Os resultados demonstraram que a área cultivada de café diminuiu e se concentrou em pequenas áreas, que são regiões tradicionalmente reconhecidas por sua qualidade. As análises do tamanho do produtor evidenciaram que, não apenas a localização, mas também o perfil do produtor mudou. O número de pequenos agricultores aumentou no período estudado, enquanto os produtores médios e grandes diminuíram significativamente. As análises de abandono de área demonstraram que, ao longo do período estudado, 51,46% da área destinada ao plantio de café foi abandonada na região de estudo.