The specialty coffee market is still little known and underexplored in Brazil, motivating an analysis of the competitive pressures and structure of the artisan coffee roaster segment in the state of Minas Gerais, in order to better understand it and encourage the adoption of specific policies for its expansion, besides comparing it to the commodity coffee roasting segment. A multi-case study was performed with three companies in this segment through in-depth interviews with their owners. There were significant changes in the competitive forces that shape the coffee industry, when comparing the specialty and commodity coffee segments, both in intensity and in motivations. Among the suggested policies to support the specialty coffee segment are its promotion and dissemination through “consumer education” and awareness raising on the differentiated properties of these products, besides providing subsidized courses and specializations for those who wish to be involved in this marketplace.
O mercado de cafés especiais ainda é pouco conhecido e explorado no país, motivando a realização de uma análise das pressões competitivas e estrutura do segmento mineiro de torrefadoras artesanais, de forma a compreende-lo melhor e estimular a adoção de políticas específicas para sua expansão, bem como compará-lo ao segmento de torrefadoras de café commodity. Realizou-se um estudo multi-casos com três empresas deste segmento, por meio de entrevistas em profundidade com seus proprietários. Observaram-se importantes mudanças nas forças competitivas que moldam a indústria de café, quando comparados os segmentos de cafés especiais e commodity, tanto em sua intensidade quanto em suas motivações. Como políticas para apoio deste segmento, sugere-se a promoção e divulgação dos cafés especiais, “educando” o consumidor e conscientizando-o dos atributos de diferenciação destes produtos, bem como a disponibilização subsidiada de cursos e especializações para aqueles que desejem se inserir neste mercado.