The objective of this study was to describe the seasonal change of precompression stress behavior in coffee plantations in the sub-humid tropic zone of Brazil as affected by agriculture traffic associated with the time since the establishment the coffee plantation, field slope, sampling position in and sampling depths. The coffee plantations on a uniform soil type; Red-Yellow Latosol were aged 2, 7, 18 and 33 years. Areas with side slope of 3, 9 and 15% were selected in these coffee plantations for this study. The soil was sampled at three positions on the coffee plantation row (bottom of traffic line, inter-row and top of traffic line) and at two depths (topsoil and sub-surface). Samples were collected over a one year period for each month of year. The study showed that the time since the establishment of a coffee farm and the slope steepness had significant effect on soil disturbance in mechanized operation. The coffee plantation with longer establishment time and on steeper terrain had higher precompression stress. The top traffic line presented higher load-bearing capacity than inter-row and bottom traffic line. The sites were more susceptible to compaction in the period from November to January of the year , because the Red-Yellow Latosol presented lower load-bearing capacity than the stress applied by tractor used in coffee management practices.
Objetivou-se, neste trabalho, avaliar o comportamento da pressão de pré-consolidação, no decorrer de um ano, em um Latossolo Vermelho-Amarelo cultivado com cafeeiros de diferentes tempos de implantação em diversas declividades do terreno. Este estudo foi conduzido em plantações cafeeiras localizadas em Três Pontas, sul de Minas Gerais. O solo da área de estudo foi classificado como Latossolo Vermelho-Amarelo. O trator utilizado na área de estudo foi um Massey Ferguson 265. Esse estudo foi conduzido em plantações cafeeiras com 2, 7, 18 e 33 anos de implantação. Nessas plantações foram selecionadas ruas de café, com 3, 9 e 15% de declividade. Foram coletadas amostras de solo indeformadas e deformadas na linha de tráfego de cima e de baixo e na entrelinha do cafeeiro, nas camadas de 0,0 a 0,03 m e 0,15 a 0,18 m. A avaliação da pressão de pré-consolidação, ao longo de um ano, indicou que o tempo de cultivo e a declividade do terreno tiveram um efeito significativo sobre a alteração estrutural do solo, sendo que as áreas com maior tempo de cultivo e as mais declivosas apresentaram os maiores valores de pressão de pré-consolidação. A linha de tráfego de cima apresentou maior capacidade de suporte de carga do que a entrelinha e a linha de tráfego de baixo. O período de novembro a janeiro foi a época mais crítica para o tráfego agrícola, pois o Latossolo Vermelho-Amarelo apresenta baixa capacidade de suporte de carga e esse é período crítico em termos de umidade no solo.